Kontakt: +45 31 39 11 32
Kommunikation
" Du kan ikke, ikke kommunikere"
"Kommunikation handler udelukkende om udtryk, som skaber indtryk og deraf reaktioner - som skaber udtryk"
Mit syn på kommunikation
Kommunikation er det vigtigste redskab, vi har – og det foregår hele tiden, uanset om vi vil det eller ej. Som østrigsk-amerikanske psykolog Paul Watzlawick sagde: “Man kan ikke ikke kommunikere”. Det betyder, at alt hvad vi siger og gør, samt alt det vi ikke siger og ikke gør, kommunikerer til omgivelserne. Denne kendsgerning byder på en masse muligheder – og en masse fælder.
At arbejde med sin kommunikation er at arbejde med sig selv. Det handler således om at justere på de enkelte knapper, som betyder, at dit budskab når ud til omgivelserne på den måde, som du mener det. Det handler primært om at være rigtig god til at lytte. Når du lytter til dine omgivelser, får du et væld af input til, hvordan du kan justere dit udtryk og din kommunikation, for at sikre at du når ud med dit budskab. De som ikke forstår værdien i at lytte, får ofte ikke andre med sig. Når man lytter, får man input man kan reflektere over og benytte til at justere sit udtryk. Kommunikation handler således ikke kun om hvordan man udtrykker sig - det handler også om mange andre ting, som jeg oplever, at en del mennesker overser.
Hvordan arbejder jeg med kommunikation
At arbejde med sin kommunikation handler om at opleve, lytte og give feedback på det indtryk, som personen der kommunikerer efterlader. Udtryk giver indtryk, som resulterer i udtryk, som kan tages som indtryk. Helt basalt betyder det, at din aktion når du kommunikerer, giver en reaktion hos dem du kommunikerer til – og det er feedback til dig.
I mit arbejde med kommunikation fokuserer jeg meget på det ansvar der ligger hos afsenderen. Lytter du? Hvor direkte er du? Bruger du ansvarligt eller uansvarligt sprogbrug? Er du nærværende eller fraværende? Efterlader du indtryk af sikkerhed eller usikkerhed? Giver du et personligt eller upersonligt indtryk? Hvor god er du til at sikre, hvad der bliver sagt, bliver hørt? Og hvad der bliver hørt, bliver forstået som du mener det? Og ikke mindst, hvad der bliver forstået, bliver accepteret? Alt dette er dit ansvar som afsender. Og som med alt andet, kan modeller og teorier ikke gøre forskellen – det kan træning, feedback og justeringer.